Dag 18

Vandaag begin ik vroeg, heel vroeg. Ik ben namelijk nog van plan de filosofen route te lopen, maar begin de dag natuurlijk met koffie (in dit geval even uit mijn noodvoorraad). Daarna op pad en het is niet slecht zo s’ochtends vroeg.

image

image

Bij de eerste tempels aangekomen (Nanzen) is het echt genieten. Ik ben een van de eerste. Bijzonder is dat de Japanners daar een aquaduct hebben gebouwt, voornamelijk voor hun zelf lijkt mij, want ik vind het maar heel raar staan zo’n Romeins ding in Japan.

image

image

image

Daar achter zitten twee tempels met zen tuinen, fantastisch mooi en heerlijk rustig zo s’ochtends vroeg.

image

image

image

image

Hier begint dan ook de filosofen route, een pad langs een kanaal dat vroeger door een bekende filosoof dagelijks werd gelopen. Helaas is bijna alle kersenbloesem nu al weg geregend.

image

image

image

Het eindpunt is de zilveren tempel, die dan weer geen spoortje zilver bevat. Het aantal toeristen is inmiddels flink toegenomen en veel meer dan door de tuin langs de tempel lopen is het dan ook niet..

image

image

image

image

Gelukkig is het nog vroeg en heb ik nog tijd om het Nijo kasteel te bezoek. Dit is wel een hele toffe plek en zeker een bezoek waardig. Dit oude paleis is onder andere bekend van zijn “nightingale floors” oftewel de piepende vloeren (niet krakende). En dat deden ze dan ook, zachtjes weliswaar, maar zeker genoeg. De binnenkant was zeker mooi maar ook hier geen foto’s mogen maken. De omliggende tuinen zijn echter net zo mooi en daar heb ik ook dan weer veel foto’s genomen.

image

image

image

image

image

image

image

image

Na dit bezoek is het tijd voor mijn afspraak bij het keizerlijk paleis waar ik een rondleiding heb. Helaas in de stromende regen. Als natte honden lopen we met begeleiding rond. Proberen foto’s te maken met zo min mogelijk paraplu’s er op.

image

image

image

image

image

image

Daarna naar de Geisha dans welke ik geboekt heb, met een thee ceremonie vooraf. Om daar maar even mee te beginnen. Dat was een dikke tegenvaller. De meest gehaaste thee ceremonie ooit. Er zat een Geisha op een podium. De moest gaan zitten, snel gebakje opeten, thee drinken en weg. Voordat ik wist wat de bedoeling moest ik weg. Wel kreeg ik het schoteltje me als souvenir.

image

image

image

Daarna even de thee tuin en de kimono’s bekijken voor de Geisha dans zelf. Hiervan mochten we natuurlijk geen foto’s maken toen het begon, maar wat was dat een prachtige show zeg. Natuurlijk speelde er alleen vrouwen, dus ook de enkele mannen rollen werden door hun gespeeld, maar zo mooi. Ik zal trouwens nooit met klagen dat ik tijdens aikido meer door mijn knieën moet zakken. De Geisha’s liepen en dansde de hele tijd met gebogen knieën. Ongelofelijk en zo zwaar. Ook de kimono’s en alle versiering (onder andere in het haar) waren erg mooi.

image

image

image

image

Om deze mooie dag goed af te sluiten heb ik heerlijk gegeten in een luxe restaurant. Boven houtskool gebakken lamskoteletjes, de specialiteit van dit restaurant. Bovendien eindelijk eens met vork en mes eten. Ik wel erg fijn. (Ik heb nogsteeds heb idee hoe Japanners met stokjes een niet gepelde garnaal kunnen eten, die ik een keer voorgeschoteld kreeg). Overheerlijke stokbrood erbij en als afsluiter een fantastisch dessert. Prima eind van zo’n mooie dag.

image

image

Plaats een reactie