Dag 20

Vanochtend vroeg op en op reis naar Toyota City waar ik een rondleiding heb in de Toyota fabriek. Ik bezoek daar de lasstraat, assembly lijn en het museum. Daarna reis ik door naar Tokyo. Omdat ik mijn ontbijt in mijn ryokan gemist heb, heb ik even wat bekends genuttigd toen ik moest wachten op de trein. Erg lekker.

image

image

Mooi op tijd, maar in totaal wel 4 uur later, sta ik voor het museum. Sommige dingen zijn echt heel tof, andere voor mij niet zo bijzonder en weer andere dingen zijn gewoon een veredelde showroom. Laat ik beginnen met een Le Mans wagen, om daarna te volgen met de met prototype wagens. De laatste waard wel erg lelijk en ie hopelijk alleen voor de Japanse markt.

image

image

image

Toyota zet ook steeds meer in op hybride wagens. Een mooi voorbeeld vond ik deze groene wagen.

image

image

Dan stappen we nu richting de eenpersoons voertuigen. Beginnende met de auto welke reeds in productie is.

image

image

Hierna komen de concept “wagens”, euh, rolstoelachtige vervoermiddelen. Van oud naar nieuw zie ik een duidelijke trend.

image

image

image

Zelf mocht ik ook even plaats nemen.

image

image

En na een muziekstukje van een robot was het eindelijk tijd voor het bezoek aan de fabriek.

image

image

In de fabriek mochten foto’s vanzelfsprekend natuurlijk weer niet een moest alle apparatuur achtergelaten worden. Dan maar een foto van een foto van de laslijn. Dit was echt wel tof. Lijnen van 25 meter, met 6 stations, met aan elk station ongeveer 8 tot 10 lasrobots.

image

Het bezoek aan de assemblage hal kan mij bekend voor. Geheel volgens Toyota principes van lean manufacturing maken ze hier 5 modellen tegelijk. Dit was een stuk indrukwekkender als Mazda. En een hele hoop muziek deuntjes. Elke keer als er een klein probleem was werd er een uniek deuntje gespeeld zodat de voorman kwam helpen. Input van werkers, geen verplichte uniformen. Niet zo strak als de Duitsers, maar erg indrukwekkend.

Daarna terug naar het station langs Toyota headquarters. Ik moet wel zeggen dat Toyota City verder wel een saaie stad is hoor.

image

De trein weer terug naar het shinkansen station en op naar Tokyo. Zoeffffff, dat ging wel snel zeg.

image

Helaas mount Fuji niet kunnen zien vanwege de lage bewolking. Nog even wat later en ik ben in mijn tweede ryokan. Heel wat anders als de vorige, maar goedkoop en doeltreffend. Nog even wat eten en dan snel slapen.

Bij het eten wel mijn eerste grote fout gemaakt. Ik was even vergeten dat Japanners een boek van achter naar voren lezen voor ons westerlingen. Dus ook de (alleen) Japanse menukaart. Volgens mij heb ik dus alleen bijgerechten en toetjes besteld en gegeten. Ze deden al zo raar bij de bestelling, maar konden of durfde heb engels te spreken. Uiteindelijk gewoon gekregen wat ik heb aangewezen en lekker gegeten hoor!

Plaats een reactie